Talk Radio Paradise Talk Radio Paradise
Het forum van de komende internet talk radio paradise Internet webradio
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

De waarde van cryptocoins

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Talk Radio Paradise -> Het ideën forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
watchme
Junior member


Geregistreerd op: 23 Jul 2019
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: 15-10-2021 18:16:48    Onderwerp: De waarde van cryptocoins Reageren met citaat

De waarde van cryptocoins
Terug naar de cryptocurrency. Zoals je inmiddels wel duidelijk is, is deze vorm van digitaal ‘geld’ één van de toepassingsmogelijkheden die gebruik maakt van blockchaintechnologie. Het is echter wel een zeer interessante toepassing. Want wees eerlijk, de toegevoegde waarde van traditionele banken wordt er niet groter op. Rente op je spaarrekening krijg je al jaren amper meer, de kosten om te bankieren nemen wel steeds verder toe en als je op vrijdagavond een transactie doet naar een andere bank mag je rustig tot maandag wachten voordat deze verwerkt is. Feitelijk een zeer ouderwets en inefficiënt systeem om onderling geld over te maken. Maar dan zul je zeggen: wat is zo’n Bitcoin nou waard? Goede vraag: het is eigenlijk ook heel abstract. Een Bitcoin is eigenlijk niets anders dan een bepaalde ‘code’ in de blockchain. Een regeltje bits en bytes. Hoe kun je daar nou waarde aan hechten? Mijn stelling daarop is dan: wat is eigenlijk de waarde van traditioneel geld? Vroeger was dat duidelijk. Toen was geld gekoppeld aan goud. Als jij 1000 gulden had, dan wist je dat die 1000 gulden een bepaalde hoeveelheid goud vertegenwoordigde. Strict gezien kon je toen naar je bank stappen en de bijbehorende hoeveelheid goud opeisen die overeenkwam met jouw guldens. Dit noemden we de gouden standaard. Feitelijk bepaalde de koers van goud (en zilver) de waarde van goederen en diensten. Goud was dus de vaste rekeneenheid. Echter is dit principe in 1971 losgelaten. Sinds dat jaar is de waarde van geld niet meer gekoppeld aan de goudkoers. Dat bood natuurlijk enorme mogelijkheden voor overheden en banken. Er kon maar raak geprint worden. Echter had dit natuurlijk wel als effect dat sindsdien de enige waarde van traditioneel geld de waarde is die de gebruikers eraan toekennen. In de basis is geld helemaal niets. Een stukje geprint papier of een digitaal regeltje in een bankcomputer. Slechts omdat wij burgers ‘waarde hechten aan geld’ en het als ruilmiddel accepteren maakt dat geld ‘iets waard is’. Geld werkt alleen nog omdat we er met z’n allen (nog) massaal in geloven, in de fictieve waarde daarvan.

In dat verlengde is het dus al beter verklaarbaar waarom mensen waarde hechten aan cryptocurrency zoals de Bitcoin. Er is een schaarste aan Bitcoins (er kunnen er maximaal 21 miljoen van uitgegeven worden waarvan er nu ruim 16 miljoen van in omloop zijn) en mensen hebben vertrouwen in Bitcoin als alternatief voor traditioneel geld. Je zou het ook een veilige haven kunnen noemen, geen gek idee in deze tijd waarin de Europese Centrale Bank in een bizar tempo geld aan het bijprinten is. Op de waarde van Bitcoin kun je speculeren, en dat wordt dan ook driftig gedaan. Via zogenaamde exchanges kun je geld (of fiat, zoals we dit noemen in cryptocurrencyland) omwisselen voor Bitcoins. De EUR / BTC koers is echter, net als bij gewone valuta, variabel. Zo is op moment van schrijven 1 Bitcoin ongeveer € 2400,= waard. Deze koers is echter volatiel en wordt, zoals alles in onze economie, bepaald op basis van vraag en aanbod. Omdat het nog relatief nieuwe technologie is zie je soms enorme koerspieken en dalen (of een hoge volatiliteit zoals de economen het noemen). Het kan dus zo zijn dat de koers per dag enkele honderden euro’s stijgt of daalt. Als je daarop speculeert en je schat het goed in, dan kun je er een leuk zakcentje aan verdienen dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cody21
Junior member


Geregistreerd op: 26 Jul 2019
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 15-10-2021 22:11:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedenavond. Bedankt voor zo ' n interessant artikel, maar kunt u mij ook adviseren over een aantal betrouwbare sites die ik meer over de software kan leren? Ik heb het net al gecontroleerd. Bitcoin Circuit maar ik heb nog zoveel twijfels, misschien kan iemand dit probleem hier met me bespreken? Ik zal blij zijn om uw antwoorden en opties nu te horen, dus schrijf als er iets. Ik wens je veel succes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Talk Radio Paradise -> Het ideën forum Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum